Share

Vinter er sæsonen med nogle af de største udfordringer for naturfotografen – og også med nogle af de mest forunderlige eventyr

“For det første kommer den vinter, der kaldes Fimbulvinteren. Da fyger sneen fra alle retninger. Frosten er da streng og vindene skarpe. Solen gavner intet. Tre vintre går ud i ét uden somre imellem, og forud forløber andre tre vintre, hvor der er hårde kampe i hele verden.” (1)

I Fladbro Skov ved Randers er en lille dyrehave med en flok af dådyr. En fin lille skov med fine motiver, og det hele gør sig glimrende dækket af sne i 10-15 graders frost. Grej: Nikon D300s + Nikkor 300 f/2.8 VR. Indstillinger: 1/250 sek., f/2.8, ISO-200.

Vindende er skarpe på det norske fjeld, hvor sneen fyger og danser for fotografen. Tyin, Vang i Norge. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/2500 sek., f/11, ISO-200, 340mm.

Vinterdrømme
Vinter er mørke, kulde og en endeløs venten på lysets tilbagevenden. Men det er også eventyr, ubeskrivelig skønhed, kilde til mystik, myter og sagn. Og så er det naturfotografens drømmesæson.

Den er grå, mørk og våd. Vinteren herhjemme. Helt som det sig hører i landet mellem varme og kulde. Mange ønsker sig langt væk til varmere himmelstrøg, hvor cikadesang akkompagneres af smaragdgrønne bølgers berusende brus. Andre skuer drømmende mod fjerne, sneklædte tinder, hvor det årlige adrenalinsus på præparerede bjergsider skylles ned til afterski og tyrolske toner.

Jeg drømmer om sne og frost. Både ude og herhjemme. Dette er årstiden, hvor landskabet forvandler sig uigenkendeligt og indkapsles i frostens knasende sprøde og glitrende kappe, hvor sneen lægger en rensende og bedøvende dyne over landet, og hvor lyset fra den lavthængende vintersol favoriserer foto i samtlige af døgnets lyse timer.

Skægget var lige så isbelagt, som træerne her efter et besøg i Mammoth Hot Springs på en smuk vinterdag med 25 graders frost. Yellowstone Nationalpark, Wyoming, USA. Grej: Nikon D300s + Tamron 17-35 f/2.8-4. Indstillinger: 1/250 sek., f/16, ISO-200, 35mm.

s7Rimfrosten indhylder landskabet i hvidt og giver en helt særlig og smuk naturoplevelse. Gudenåen ved Randers. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500sek., f/6.3, ISO-200, 195mm.

De små brikker
Vinter er kontrasternes årstid. Jeg slås med en udmattende, følelsesmæssig ambivalens over for vejret, der fra sit bedste vinterlune manifesterer sig som på billederne her i artiklen. Realistisk set er vinteren herhjemme dog mest grå, fugtigkold og sjasket. Uden sne og frost.

Så må man evakuere til andre himmelstrøg, hvis det absolut er sne og frost, der skal foreviges på hukommelseskortet. Eller håbe på mirakuløse vintre herhjemme, som vintrene for en tre – fire år siden, hvor Danmark ikke lignede sig selv men bragte mindelser om en svunden tid i et fjernt eventyrland hinsides vores verden.

Og som tvinger os til at sætte farten ned og minder os om, at der er større kræfter på spil. Kræfter, som, til vores store frustration og undren, er helt ligeglade med vores navlepillende ambitioner om personlig succes, vækst og fremdrift med målet om et perverst overforbrug i luksussens og magelighedens tegn.

Jeg holder uendeligt af den meget livsbekræftende begivenhed, der indtræffer, hver gang sneen falder i Danmark. Samfundet går i stå, og vi sidder hjælpeløst fast. Vi er alligevel ikke den der superart, der behersker verden betingelsesløst men blot ubetydelige brikker, der ubesværet blæses af brættet, når de store naturkræfter sætter ind.

s11Selv dyret med de suverænt længste stænger døjer med snemasserne, når de slår rekorder, som her i Yellowstone. Elgen har fundet en smart passage via en lille bæk, der holdes frostfri pga. varmen fra de termiske kilder. Yellowstone Nationalpark, Wyoming, USA. Grej: Nikon D300s + Nikkor 500 f/4 VRII. Indstillinger: 1/2500 sek., f/4, ISO-200.

Fussingø lige uden for Randers. Sneen falder og lægger sig tungt på stammer og grene og bidrager samtidig med et helt specielt lys, der giver billedet et malerisk præg. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/250 sek., f/7.1, ISO-250, 175mm.

Eventyr
Så kan man jo tage fri og lade sig rive med af naturkræfternes forunderlighed. Tage et tiltrængt break, ringe på arbejdet og sige, at man sidder fast i en snedrive og i stedet tage i skoven. Lægge stress og uendelige karriereambitioner på hylden for en dag og laden roen sænke sig med reflektioner over livet, samfundet, verden og den store mening med det hele.

I den tyste vinterverden, hvor kun den knasende lyd af fodtrin bryder stilheden, fordufter den travle, “virkelige” verden omkring. Omgivet af sne og frost og indhyllet i vinterens pastelfarver og blå skygger er det let at forestille sig hensat til et magisk land beboet af trolde, hekse og andre fabelskabninger. Eller af gamle guder.

Efter Fimbulvinteren følger verdens ende – Ragnarok:

“Mens solen sortner, synker landet, og stjernehimlens strålen forsvinder. I brusende flammer buldrer ilden, og selve himlen svides af heden.” (2)

Intet vækker fantasien, som vinterlandskabet. Og intet renser sindet, som en tur ude i det bidende frost.

Solnedgangen maler landskabet i pastelfarver på noget så sjældent, og savnet, som en dansk vinterdag med temperaturer under de minus 15 og masser af magisk sne og frost. Gudenåen ved Randers. Grej: Nikon D300s + Nikkor 300 f/2.8 VR. Indstillinger: 1/2000 sek., f/2.8, ISO-200.

Klæd dig ordentligt på
Indrømmet. Der er store udfordringer forbundet med at fotografere, når det er virkelig koldt. Først og fremmest er det både meget vigtigt og meget vanskeligt at holde fingrene varme og duelige. Uden fingre intet foto. Jeg bruger handsker og luffer i flere lag. Inderst har jeg et par tynde uldhandsker med gummibelægning i håndfladen og på fingrene.

Så har jeg et par tykke fleeceluffer, hvor det yderste stykke kan vippes af, så fingrene kan komme til at betjene kameraet. I flappen, der kan vippes til side, er en lomme med plads til et lille varmelegeme. Det virker! I rygsækken ligger et par vind- og vandtætte overtræksluffer som supplement.

Vi mennesker er ikke helt så seje, som den nordamerikanske bison, der fint klarer sig i den barske vinter i minusgrader lavere end de 40 – uden dunjakke. Ok, det er selvfølgelig også nemt nok, når man har indbygget pelsfrakke. Yellowstone Nationalpark, Wyoming, USA. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/3200 sek., f/2.8, ISO-200, 200mm.

Det er ikke blot fingrene, der skal holdes varme. Du står, eller ligger, meget stille, når du fotograferer, og det gælder om at være virkelig godt klædt på. Uldundertøj inderst. Intet andet virker. Uld varmer, selvom det er vådt. Dernæst uld eller fleece i flere lag, vind- og vandtætte overtræksbukser og jakke. En tyk og varm fiber- eller dunjakke derudover er noget af det bedste, du kan unde dig selv. Har du først oplevet det, vil du aldrig mere undvære det.

Sneen er kold at stå på, så et par velisolerede støvler med et godt skaft og for af uld eller lignende, holder kulden væk nedefra.

s4Kraftig vind med snefygning over fjeldet, samtidig med, at solen skinner, giver et særligt skær i billedet. Valdres, Norge. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/2000 sek., f/8, ISO-200, 185mm.

s2Luften er koldere, end vandet i den brusende Gardner River. Derfor dannes vanddampen, der fryser og lægger sig som en iskappe på træer, buske og sten. Yellowstone Nationalpark, Wyoming, USA. Grej: Nikon D300s + Tamron 17-35 f/2.8-4. Indstillinger: 1/60 sek., f/8, ISO-200, 17mm.

Grej & teknik
Blot et par tommelfingerregler til vinterfoto. Skyder du på blændeprioriteret, A på Nikon og Av på Canon, kan du med fordel overeksponere en smule. Sæt for eksempel eksponeringskompensationen til +0,7. Kameraet synes, der er så frygtelig lyst med alt den sne, så det vil gerne undereksponere en smule. Resultatet risikerer at blive grå og kedelig sne og ikke det rene, hvide sne, som du oplever out there. Men det skulle gerne udlignes ved at overeksponere lidt. Men hold lige øje med histogrammet, så det hvide ikke brænder ud.

Når du kommer hjem efter en dags vinterfotoeventyr, og grejet er iskoldt, dugger det til i samme nu, du tager det ind i varmen. Og det kondenserer også indvendigt, hvilket ikke nødvendigvis er helt sundt for elektronikken. Vil du gerne passe rigtig godt på dit dyre grej, kan du undgå kondensering ved at pakke det ind lufttæt, FØR du tager det ind. Så bliver dit dyrebare udstyr varmet op, uden at komme i kontakt med den fugtige, varme indeluft.

Nå ja, en lille detalje. Ånder du på kameraskærmen, mens du er ude i kulden, iser den til, og du kan ikke se en disse på den. Så lad være med det.

s12Sneen falder og giver et diffust, eventyrligt lys og en spændende, troldsk stemning i billedet med de krogede egetræer ved Fussingø lige uden for Randers. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/250 sek., f/7.1, ISO-250, 195mm.

s10Sangsvaner i Gudenåen ved Randers. En nat med minusgrader ned mod de 20 frøs det sidste vand til, og næste morgen var der ingen isfri lommer tilbage i åen. Grej: Nikon D300s + Nikkor 300 f/2.8 VR. Indstillinger: 1/1250 sek., f/2.8, ISO-200.

Morale?
Tjaa, den er vist blot, at vinteren er fantastisk, og at det bare gælder om at klæde sig godt på og tage sig nogle grejmæssige forholdsregler. Så venter eventyret lige rundt om hjørnet. Og du risikerer endda at komme til at sætte farten ned, finde ro og sætte livet lidt i perspektiv. Det giver positive udslag på din personlige cost-benefit-analyse…

Livet vender tilbage
Fortvivl ej, hvis du sidder tilbage med en snert af nedtur over verdens undergang oven på Fimbulvinteren – Jorden opstår lykkeligvis på ny:

“Hun ser anden gang, jorden komme op af havet, evigtgrøn. Fosser falder, ørnen flyver derover og fanger fisk i fjeldet.” (2)

Noter
(1): Ragnaroks komme varsles af Fimbulvinteren, som her beskrevet i den yngre Edda fra cirka 1200 e.kr. Forfatter: Snorre Sturluson, islandsk forfatter og politiker.

(2): Vers fra Vølvens Spådom – fortællingen om verdens skabelse, undergang og genopståen. Den ældre Edda, cirka fra det 10. århundrede, ukendt forfatter.

 

Categories: Natur

2 Responses so far.

  1. […] Mere vinter? Se mange flere vinterbilleder lige her. […]

  2. […] KREATIVITET OG ANTI–GREJ […]

Leave a Reply